KNÄSTÖD

Stöd & Smärtlindring för Dina Knän

Välkommen till Knästöd.nu

Om du redan drabbats av en knäskada så kan ett knästöd eller ett knäskydd hjälpa dig. Det kan även användas i ett förebyggande syfte. Givetvis är det så att olika skador kräver olika skydd även om det finns så kallade universalskydd. Det är bättre att ha ett perfekt anpassat knäskydd eller knästöd för just din knäskada. Det som du ska titta efter när det gäller knäskydd är att det ger dig stöd så att du även trots smärta kan fungera nåt sånär normalt. Ett knästöd bör även lindra din smärta på ett bra sätt. Om du idrottar mycket och tidigare har drabbats av knäskador så kan det vara värt att investera i ett knästöd eller knäskydd som motverkar skador.

Rekommenderade Knästöd

Knästöd GenuTrain

LÄS MER HÄR

Knästöd GenuPoint

Fakta, tips och knästöd som hjälper

LÄS MER HÄR

Knästöd GenuTrain A3

Vanlig knäskada hos unga

LÄS MER HÄR

Många lider av knäsmärtor i onödan. Knästöd för skydd & smärtlindring.

Hjälper Dig Med

  • Löparknä
  • Hopparknä
  • Schlatterknä
  • Korsbandsskador
  • Meniskskador
  • med mera…

Vanliga Knäskador

Har du ont i knäna eller råkat ut för en knäskada? Knäskador är den vanligaste typen av idrottsskador och det kan drabba utövare i en mängd olika sporter. Dessutom finns det flera olika typer av knäskada att drabbas av.

Anledningen till att det oftast är idrottare som drabbas av knäskada är att deras knän utsätts för påfrestningar genom upprepade stötar, tyngd och snabba vändningar. Man räknar med idag att omkring 40 % av alla knäskador är en form av ledbandsstukning. Dock kan det även vara att det är ett korsband eller en menisk som gått sönder. Knäskada kan även orsakas av förslitningar och överbelastning.

Ett annat sätt att motverka knäskada är att se till att du alltid värmer upp ordentligt innan du tränar samt att du även under träning tänker dig för. Undvik att göra skarpa riktningsändringar, samt att du bör se till att belasta dina knän så lite som möjligt. Skulle du ändå känna av smärta, så är det viktigt att du avbryter det du gör, vilar och lägger på is.

Vanliga knäskador

  • Löparknä
  • Hopparknä
  • Schlatterknä
  • Korsbandsskador
  • Meniskskador

Olika typer av knäskador och behandling

Den vanligaste typen av knäskador är ledbandsskada. Denna skada kan drabba både yttre och inre ledbandet i ditt knä. Det är det inre som är det vanligaste. Inre och yttre ledbandsskada kan graderas i grad 1-3 och vid grad 2 så väl 3 så kan det vara så att det är kombinerad skada med korsband och menisk utöver ledband.

Kännetecken på denna skada är att du har kraftig smärta på insidan eller utsidan av knäet, men du upplever däremot ingen svullnad. Du har svårt för att sträcka och böja knäleden. Det kan även vara nedsatt sträck och böj funktion i knäleden.

Att behandla en ledbandsskada kan göras på flera sätt, men ett är att omedelbart följa PRICE-metoden:

  • Pressure/tryck – lägg tryckförband under 30 minuter. Linda hårt runt det skadade området för att ge tryck på blödande blodkärl i muskelbuken
  • Rest/vila – viktigt för att minska cirkulationen i hela kroppen
  • Ice/kyla – kyla ger smärtlindring och kärlkonstriktion. Tänk på att lägga något mellan isen och huden så att du inte får frostskador
  • Compression/lättare tryck – lägg ett lättare tryckförband under 20 minuter upp till en vecka
  • Elevation/högläge – detta minskar din blodtillförsel till skadan.

En naprapat kan sedan hjälpa dig med rehabiliteringen som innehåller styrke-, rörlighets- och balansträning. Ett knäskydd kan även det vara till nytta.

Egenskaper & Detaljer

Knästödens olika detaljer och egenskaper

Skydden är tillverkade av tyska Bauerfeind som är officiella partners till Olympiska spelen. Dessa skydd kan du köpa på SportsRehab.se

– Knästöd.nu i samarbete med Sportsrehab.se

Fler knäskador

En annan knäskada är Patellofemoralt smärtsyndrom/Främre knäsmärta (PFSS). Denna kan drabba både vuxna och barn men anledningarna att man drabbas kan variera. Det kan handla om överbelastning, felställning i knä eller fötter eller svaghet i sätes och lårmuskulatur.

Symptom är att du känner av smärta främst på framsidan av knät samt bakom eller runt knäskålen. Knät kan även kännas instabilt. Behandling av denna knäskada sker med en naprapat. Naprapaten gör en strukturerad undersökning som inkluderar behandling och rörelse analys för att fastställa orsaken till skadan. Eftersom symptomen är unika för varje individ behöver du ett individuellt anpassat rehabiliteringsprogram.

Löparknä, kan drabba en person som löptränar mycket, eller så cyklar eller åker du skidor. Du känner av att det värker i senan som löper längs utsidan av knäleden. Denna smärta kan löpa uppåt så väl som nedåt. Löper du mycket i backar ökar också risken för att få löparknä. Du känner av smärtan först efter att du har sprungit en stund och du upplever den som mer intensiv ju längre du springer.

Behandling sker hos en naprapat, som hjälper dig att aktivera, stärka och/eller stretcha de muskler som orsakar problemet samt mobilisera knä-, höft- och fotleden så att du håller dig rörlig.

 bästa knästöd för löparknä

Knäskydd GenuTrain A3

Artros, PFSS, Hopparknä m.fl.

Smärtlindring runt knäled

Snabbare Rehabtid

Stabiliserar knät

 slatterskydd hopparknäskydd

Knäskydd GenuPoint

Hopparknä

Schlatterknä

Överansträngning

Snabbare Rehabtid

 knästöd genutrain knäskydd

Knäskydd GenuTrain

Smärtlindring i Menisk

Minskar Instabilitet

Schlatterknä-Artrit

Anatomisk Design

Korsbandsskada är även det något som drabbar knän. Det finns två olika korsbandsskador; främre korsbandsskada, som står för 90 % av alla fall, och bakre korsbandsskada. Främre korsband gör att du direkt efter skadan känner att ditt knä viker sig vid belastning samt att knäleden svullnar. Du har även starka smärtor. Bakre korsbandsskada kan ske om du fått ett slag mot framsidan av underbenet eller varit med om ett fall. Du får starka smärtor i benet, men ingen omedelbar svullnad, den kommer i stället efter hand.

Behandling bör ske direkt efter PRICE-metoden, se tidigare text under ledbandsskada. Du kan även äta antiinflammatoriska värktabletter för att minska smärtan och svullnader. Denna skada kan kräva operation.  Du kan även ha behov av ett knäskydd. Med rätt sorts knästöd kan du hjälpa knät att stödjas och avbelasta det. Därmed minska smärta och obehag. Det finns många olika knäskydd som kan motverka korsbandsskador så välj ett med rätt storlek för att minska ytterligare problem.

Schlatter & Sinding Larsen-Johansson är en knäskada som drabbar barn och ungdomar, främst killar, strax före eller under pubertetsåldern. Besvären uppstår på grund av överbelastning av knäskålssenan, antingen på dess fäste vid skenbensutskottet (Osgood-Schlatter) eller vid ursprunget på nedre kanten av knäskålen (Sinding Larsen-Johansson).

Kännetecken är att du känner smärta i samband med träning, speciellt när du belastar lårmuskeln. Knäleden svullnar upp rejält och trycker du på den så kommer den att kännas öm. Du kan även få en utbuktning under knäskålen, där knäet fäster i skenbenet. När det kommer till behandling av denna knäskada så försvinner problemen efter hand, men du bör avstå från aktiviteter som ger smärta. Här kan det vara bra att tejpa knäet, eller att använda dig av ett knäskydd eller knästöd. Det avlastar och minskar smärtan.

Utöver nämnda knäskador så finns det även hopparknä, slemsäcksinflammation, knäledsartros, meniskskada, knä som gått ur led, samt ansträngningsfrakturer.

Proffs väljer Bauerfeind

Victor Hansson

Landslagsspelare i Innebandy

Jag fick en nytändning i fjol när jag fick prova SofTec Genu. Jag hade provat massor av andra skydd för knäet, men inget funkade. Nu använder jag SofTec Genu på alla träningar och matcher och jag hade aldrig tagit mig så här långt utan det här skyddet.

Viktor använder en ny SofTec Genu så han kan fortsätta spela på elitnivå trots sin korsbandsskada